Nowa ustawa o zbiórkach publicznych – od 18 lipca ułatwienia dla organizatorów
18 lipca wchodzi w życie ustawa o zbiórkach publicznych. Wprowadza elektroniczną formę zgłaszania zbiórek, znosi obowiązek uzyskania urzędowej zgody na zbiórkę oraz zwiększa dostępność informacji o zbiórkach dla wszystkich obywateli.
Zbiórkę gotówki lub darów można będzie zgłosić przez Internet (w portalu zbiorki.gov.pl), albo wysyłając formularz pocztą do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Maksymalnie 3, lub 7 dni później (odpowiednio dla zgłoszeń elektronicznych i papierowych) zgłoszenie pojawi się na portalu – wtedy można zacząć zbiórkę.
Zniesiona zostaje opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek (84 zł od zbiórki) oraz kosztowny – szczególnie dla mniejszych inicjatyw - obowiązek publikacji sprawozdań w prasie. Organizacje dobroczynne zaoszczędzą prawie 300 tys. zł na opłacie skarbowej i 3 mln zł z tytułu zniesienia obowiązku umieszczania sprawozdania ze zbiórki w prasie.
Zgłoszenia mogą dokonać organizacje, fundacje i stowarzyszenia – czyli podmioty, które mogą prowadzić działalność zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego. Zbiórkę może także prowadzić komitet społeczny, który mogą założyć co najmniej trzy osoby.
Celem zbiórki musi być realizacja zadania publicznego: np. pomoc społeczna, ochrona zdrowia, pomoc osobom niepełnosprawnym, wspieranie równouprawnienia kobiet i mężczyzn, przedsiębiorczości, wynalazczości, rozwoju wspólnot lokalnych i podtrzymywania tradycji, wspieranie nauki, kultury, ekologii i inne.
Portal zbiorki.gov.pl ruszy po wejściu w życie ustawy. Więcej informacji na stronie internetowej MAiC