Komunikat w sprawie dowodów osobistych
Komunikat w sprawie przepisów ustawy z dnia 3 października 2008r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw, które weszły w życie w dniu 1 stycznia 2009r.
Informujemy, że tak jak dotychczas, każda osoba posiadająca dowód osobisty ma obowiązek wymienić ten dokument w przypadku zmiany danych zamieszczonych w dowodzie osobistym (np. zmiana imienia, nazwiska, adresu zameldowania).
Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany.
Niewymieniony z powodu zmiany danych dowód osobisty będzie unieważniony z urzędu w rejestrach prowadzonych przez organy gmin i Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w terminach:
- 3 miesięcy – w przypadku obywateli polskich zamieszkujących na terytorium kraju,
- 4 miesięcy – w przypadku obywateli polskich zamieszkujących za granicą
licząc od dnia zaistnienia zmiany.
W chwili obecnej dowód osobisty podlega unieważnieniu w następujących sytuacjach:
- z dniem utraty obywatelstwa polskiego przez jego posiadacza,
- z dniem zgonu jego posiadacza,
- z dniem odbioru dowodu osobistego wydanego w miejsce poprzedniego,
- po upływie 3 miesięcy od zmiany danych w dowodzie osobistym, w przypadku niezłożeni przez posiadacza dowodu osobistego wniosku o jego wymianę,
- (4 miesięcy dla obywateli przebywających poza granicami kraju)
- z dniem upływu ważności dowodu osobistego